söndag 19 januari 2014

Dags att damma av, logga på och tagga upp bloggen: EU väntar!

JO, litet sugen är jag allt.

Oväntat många starkt uppmuntrande ryggdunkar, heja-rop och peppningar har jag fått av folk både inom och utanför Miljöpartiet. Det verkar uppenbarligen som fler än jag själv tänker att jag kunde platsa där...

"Sugen"  därför att jag faktiskt känner kamplust. GMO, gen-förändrade organismer, är en större fara än ett löfte och binder viktiga jordbruksresurser till en återvändsgränd. Och tekniken rattas av en agrobusiness som fått härja alltför fritt på planeten alltför länge. Jag vill ta tag i de frågorna och tillsammans med klimat och en del mänskliga rättighetsfrågor på asylsidan använda den plattform EU-parlamentet visat sig vara. Särskilt efter att den fått mer att säga till om än den hade i EUs uppstart.

"Relevant"  därför att EU-nivån bevisat sig ha ett värde för miljöfrågor, migrationsfrågor och för framförallt att ta upp den klimat-ledartröja som så HETT efterlyses i en överhettad värld. MP:s valmanifest fångar uppdraget väl:  "Vi vill att EU ska ta ett huvudansvar för att få till stånd en global klimatöverenskommelse". Just så.

"Erfaren": Jag vet troligen ganska väl vad jag ger mig in i. Har inga överdrivna drömmar eller förhoppningar och mycket litet kvar av självhävdelse och karriärsug, något som så ofta styr den  politiska agendan. Jag har sett det mesta av politikens både fram- och baksidor på alla nivåer, (utom denna) men står kvar vid att demokratiskt legitima arenor behövs. De måste dock befolkas av människor som känner människors liv! Inte av broilers eller inhysta megafoner som missat Allmänintressets gyllene legitimitet!

"Engagerad, Mänsklig, Drivande"  tänkte jag skulle få utmärka mitt EU-parlamentsuppdrag.
Om jag kommer in.

                                             ----§* PLANT A SEED, SAVE A PLANET *§-----                             


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar