fredag 14 december 2012

Summering av riksdagshalvåret

Sitter på tåget ner från Stockholm och nyser och klurar. Har just städat av det mesta i övernattningsrummet och knökat i mina pinaler därifrån i packningen, som blev tung och svårhanterlig i snömodden i Stockholm. (Märkligt: när jag var barn var det värre med snö i Stockholm men mycket bättre skottat alltid överallt i stan och i förorterna!)

Tankarna går bakåt till vad jag gjort i Riksdagen dessa månader och hur det varit.
Det har varit kul och förhållandevis lättsamt. Ganska invant och rätt meningsfullt.  Har inte alls tagit i så jag spruckit, utan lämnat många puckar ospelade. Så 80 timmarsvecka har jag INTE haft denna omgång.  Men inte särskilt sensationellt, heller. Vet dock fortfarande inte om jag vill kandidera till nästa val...

Läser också en "granskning" som Expressen gjort om riksdagsledamöters guldkantade liv. Helt öppna uppgifter, som vem som helst får fram utan någon grövre research med enkel sökning på Riksdagens hemsida, men intressant ändå.

 Tonfallet är dock det vanliga, gnälliga och insinuanta. Inget om de 80-timmarsveckor riktiga ledamöter vanligen har, eller om vad man uträttar eller varför. Vad det är för  poäng med att ha folkvalda människor som reser till huvudstaden för att försöka göra några bra saker för alla i samhället.  Inte ens att arvodet sätts av en fristående kommitté som ledamöter själva inte har inflytande på. Nix- teckna bilden av feta bidragsätare och guldgossar  tillräckligt ofta, länge och vulgärt, bara, och vi har snart ingen folkvald demokrati längre.

Nåväl- det är hur som helst, mitt tillbaka-gnäll till trotsett ytterst förmånlig uppdrag. Jag har tacklat det såhär:
-Jag får ingen inkomstgaranti för detta inhopp och fick bara ett år för min förra, långa sejour.
-Jag har varit generös med gåvor till vänner, partiet och organisationer under hösten.
-Jag har nästan bara rest med tåg och lämnar  strax tillbaka mitt Silver plus kort. Och förstaklass medger oftast mer arbetsro än andraklass, men med SJ:s biljettbokningssystem blir de ibland billigare än andraklass, så så himla exklusivt är det inte.
-Flyger gör vi miljöpartister inrikes så litet som möjligt. Två gånger på ett halvår för min del.
-Sovit gratis på övernattningsrum på Riksdagen och noga anmält och betalat när gubben också varit där. (Att riksdagen tillhandahåller lägenheter och rum på stan för att ledamöter ska ha nå'n stans att bo är högst rimligt. Hur skulle man annars bete sig för att få bo icke-svart och inte heller behöva köpa eller hamna långt ute i förorter och ha svårt att komma till jobbet. De flesta är ju INTE stockholmare, utan representerar sina valkretsar från hela landet och veckopendlar.)
- Haft egen mobiltelefon, inte Riksdagens.
-Gustavs resekonto för utlandsresor fick jag inte utnyttja för det kräver att man tjänstgör minst ett år. (men utlandsresorna är ju inte kantade av några paraplydrinkar på några solstänkta beacher, utan ansträngande jobbresor som tar ens kraft för det mesta, kan jag intyga!)
- Taxi som ledamot har jag åkt en mycket tidig morgon i Skellefteå från stan till flygplatsen. Punkt.
- I en sökning som en nätblaska (vill jag minnas) gjorde förra veckan tjänade jag minst i hela riksdagen.

 Och vad har jag då gjort?
-Varit ersättare i Skatteutskottet och bara missat ett sammanträde. Hoppat in för Mats P några gånger och tjänstgjort och samrått med honom i alla svårare frågor som varit uppe. Ställt frågor på alla våra hearings och kanske bidragit litet med förhoppningsvis klokt tänk. Läst varje rad i utsända handlingar och förstått säkert 87% av vad det stod (Inte illa för en sådan halvtråkig och teknisk materia, om jag får säga det själv). Viktigast var nog EU:s krav på administrativt samarbete för att leta skattesmitare men som kan riskera meddelarfriheten. Mest spektakulärt var  läxhjälps-RUT  som t o m fick en TV- sänd hearing.
- Deltagit i en kammardebatt om klimatrelaterade skatter
-Varit närvarande och aktiv så gott som varje vecka i Riksdagsgruppen och "jobb"-teamet.
- Gått på ett antal bra och viktiga seminarier som andra ordnat.
- Skrev åtta motioner själv och biträtt och undertecknat en hel drös andra.
- Skrivit tre artiklar, om klimat och om fracking.
- Gjort tre interpellationer om ekologisk begravning, om tortyrbrottets ställning i svensk lag och om ESK motionens tilläggsprotokoll.
- Ställt en fråga i kammaren om tortyrskadebehandling och
-en skriftlig fråga om nedskärningarna för Kristianstads Högskola.
- Ordnat ett seminarum om återsändande av flyktingar till Irak.
- Inbjudit miljöpartister och en rad andra på middagar /luncher + visning i huset
- Pratat med ungdomar om deras arbetslöshet
- Varit på skånska studiebesök på Lunds Tekniska Högskola, Flyinge Utveckling och ESS MAX.
- Åkt till Skellefteå och hållit föredrag på skola och på lokal om Afghanistan
- Samlat en grupp av kvinnliga ledamöter  här och í Afghanistans parlament för större kvinnligt deltagande i fredsarbete där. Reste till Kabul för det.
- Skrivit brev till president Karzai om detta och samlat in undertecknanden från 35 andra ledamöter och sänt dit.
- Varit med och tagit emot Right Livelihood Award -pristagaren Sima Simar.
- Reste med en delegation till Moldavien för att kollegialt hjälpa dem att bygga upp ett bättre fungerande parlament.
- Hälsat på 12 av 13 (MP)-lokalavdelningar i min valkrets Skåne NordOst och berättat senaste nytt från Riksdagen och om aktuell politik och kampanjer.
- Varit  på ett gymnasium och talat främlingsfientlighet.
- Deltagit i en extern Afghanistandebatt och en om rasism
- Träffat ett nätvek för invandrarkvinnor
- Varit med i två radiosändningar
- Halvhjärtat bloggat,  men inte alls så frekvent som jag föresatte mig...

Duger det som facit för tre och en halv Riksdagsmånad?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar