söndag 14 november 2010

MONA, del två!

Hon är och var den bästa sossarna kunde ha och kunde få - men så tragiskt, typiskt, kvinnligt självkritisk och alldeles för litet maktberusad....

I det rådande läget under valet stod hon pall, saklig och välartikulerad och inledde en alldeles nödvändig förändring av (s).
De behövde och än mer behöver en nödvändig omorientering redan före Perssons avgång:
- "Vad är arbetarrörelsen i en postmodern tid?", typ.

HON hade och kunde även fått större utrymme att artikulera det.

Jag tror att gammelsossarna var både hennes och partiets största fiender. De såg inte att hon var den personen som erbjöd det ledarskap som var bäst för dem. De snackade sönder henne och blottade den svagheten till media, som med sin logik i sin tur vädrade blod och jagade villebrådet.
Att hon pallade så länge är märkligt.

Ytterst är det också en uppgörelse med arbetarrörelsen patriarkala era - en sansad, kvinnlig ledare som inte pekar med hela handen utan lyssnade med hela örat.
Inte förrän rörelsen är mogen för det kan de heller komma tillbaka i full kraft på den politiska arenan.

MISSTAGET hon gjorde var att så tidigt gå ihop i ett förvalt samarbete med MP. Det var prematurt och alla förlorade på det. Väljare, tre partier och demokratin i konungaiket. TYVÄRR kommer därför denna möjlighet inte heller att stå till buds snart nog när just det kommer att vara rätt och kan komma i rättan tid. Svedan efter denna framkrystade koalition kommer att sitta i skinnet så passs länge att en enad opposition inte låter sig göras.

3 kommentarer:

  1. Hörde dig i P! Morgon häromdagen. Blir alltid lika glad när jag hör dig.

    Men senast höll på att sätta frukosten i halsen... för du förordade delat ledarskap inom sossarna... men du ville ju avveckla MP:s gamla idé om två likställda rör... Får det inte att hänga ihop riktigt. Hur tänker du?

    SvaraRadera
  2. JO jag har nog varit den mest artikulerade kritikern av röreriet - men det var utifrån att det inte fanns det organisatoriska stödet bakom på den tiden som krävdes för att det skulle funka. Minns att jag sa typ "Det bli inte dubbelt så stort utrymme under strålkastarna för att man är två, utan mindre än hälften." Men sanningen var ju att varken jag eller Matz var sugna eller så helt lämpliga för jobbet.

    Men med de villkor jag preciserat i en krönika (som kommer på Cogitos debatt strax) kan säkert sosseriet få till det. Och de skulle behöva en manöver i den stilen för att skaka om sig litet. Stackars gamla sossar.

    SvaraRadera
  3. JO jag har nog varit den mest artikulerade kritikern av röreriet - men det var utifrån att det inte fanns det organisatoriska stödet bakom på den tiden som krävdes för att det skulle funka. Minns att jag sa typ "Det bli inte dubbelt så stort utrymme under strålkastarna för att man är två, utan mindre än hälften." Men sanningen var ju att varken jag eller Matz var sugna eller så helt lämpliga för jobbet.

    Men med de villkor jag preciserat i en krönika (som kommer på Cogitos debatt strax) kan säkert sosseriet få till det. Och de skulle behöva en manöver i den stilen för att skaka om sig litet. Stackars gamla sossar.

    SvaraRadera