Follow by Email

tisdag 24 augusti 2010

Sexigt med infrastruktur?

Ja, inte är det väl det politikområde som i förstone mest ger upphetsande signaler, men kanske ändå? Låt mig försöka.

Om inte direkt sexigt, så är det i alla fall inte ett könsneutralt område precis. På fredagens trafikseminarium hos MP Hässleholm var Karin Svensson Smith från MP i Riksdagens trafikutskott, enda kvinna på scen, förutom moderatorn Jeanette.
Idel män från Skånetrafiken, kommunen, Södra Sambanan och representanter för den sk ”dryport” som planeras norr om stan kom med kloka synpunkter och sakkunskap. Och så ser det alltid ut när trafikfrågorna diskuteras, menar Karin. Hon är ganska ensam kvinna, trots sina tolv år i utskottet och som varande starkt namn till en kommande infrastrukturministerpost.
- Men kvinnorna använder den klimatsmarta kollektivtrafiken mycket mer än män!

Senusellt kan transporter i alla fall vara, och då tänker jag inte på vilka läckra smoothies man kan trampa fram på den specialcykel som nu några dagar till pryder toppen av denna blogg.

Men att trampa inne i till exempel Snapphanebygdens trolska skogar när morgonljuset strilar in mellan grenarna över mossan, eller låta ett milt duggregn fukta ansiktet är klart sensuella upplevelser som talar till själen, sinnena och kroppen. För att inte tala om kvittret från fåglarna när cykelvägen går genom gen låååång djupgrön tunnel av grönska långt bort från storvägen men alldeles intill Ivösjön. Där är doften av mossa, fukt och klorofyll är massiv i näsborrarna och trampet går lätt.
Eller solen som glittrar i vattenspegeln när man tar vilopaus vid en sjö. Men alla dessa sensualiteter utgår förstås från cyklandets trafikslag….
Svårt att se romantik eller estetik i långtradare. Suck. De ockuperar inte bara ljudrummet utan också alltför stor del av godstrafikvolymen . (Hit med en rejäl kilometerskatt!)

Pengar tycker många är sexigt. Då ligger infrastruktur bra till för det drar pengar att bygga vägar vill jag lova! Investeringar i tåg och räls i den klass som s-v-mp istället vill göra är i storleksordningen 20 miljarder och helt i klass med när man byggde upp hela stambanenätet en gång på 1800talet står för dörren om vi rödgröna får bestämma.
Och på bilsidan tävlar just nu partierna om att bjuda över varandra för att gynna miljöbilar med stimulansbidrag - härligt!

Fart tycker andra är sexigt. Och höghastighetstågen som vi hoppas så mycket på, kommer att gå väldans fort. Men säkert i jämförelse med farten som dödar på vägarna. Dessutom kommer de att frigöra spårkapacitet för andra tåg som kan frakta gods och folk i mer normalt tempo, men utan de förseningar som nu retar upp oss alla för att det är för trångt på spåren.

Farten på sin cykel kan man också få upp en hel del om man skaffar sig en EL- cykel! Det fick jag prova på igår av Elisabet K. Kul och bra grej för folk med dåliga knän eller som för henne som bodde högst upp på Hallandsås och var trött på att alltid behöva dra hem hojjen uppför efter att ha rullat hela vägen nerför. Alla glada cykelfrämjande innovationer som inte belastar elnätet välkomnas.

TACK till Gunnar S, Jeanette T, Peter G. m fl i Hässleholm, Ingrid, Viktoria, Klas M., Staffan och Britta-Lena Lj. Anna-Karin B, Margret E. och många fler i Osby, Ulf H. och grabbarna i Östra Göinge, Bo J., Elisabet K, Gert m fl i Bromölla för fina dagar! Samt Bo Thunell förstås, för all support!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar