måndag 27 oktober 2008

EKOFEMINISM

har numera hela 10 600 svenska träffar på Google, mot bara 635 när jag skrev introduktionshäftet för Cogito för 1,5 år sedan. Alltså har saken börjat röra på sig!

Själv tror jag att jag hållit föredrag och medverkat i ca 10 sammanhang under fjolåret, fyra i år och nu kommer snart några till med ekofeminism som tema. Och det var just detta jag ville uppnå när jag nån gång runt år 2000 insåg vilka pedagogiska, debattmässiga, förståelsemässiga vinster det finns att göra genom att sätta begreppet EKOFEMINISM i svang. Några artiklar här och där har det också blivit, liksom två antologi-inlägg.("Moder jord i klimakteriet" på Arcus förlag och "Finns det en grön ideologi", Cogito)

Viktigaste händelsen är dock starten av vårt nätverk!. Idag har vi 94 medlemmar från många länder och vi samlas digitalt på forumet openesf.

Vår uppstart var nämligen på European Social Forum i Malmö den 18e september.
Det seminarium vi, dvs jag, Helene Ahlborg och Marie Milling ordnade då kommer förhoppningsvis snart att ligga uppe här som DVD på min blogg. Då kan man återuppleva Vandanda Shiva, Berit Ås, Elca och Howard samt delar av det Council for all beings som vi körde för de ca tvåhundra deltagarna. Efteråt har vi inhöstat finfin respons i form av nya medlemmar, bifall, bloggar och mångahanda kommentarer.

Vandana var ju såklart en höjdpunkt med sin klarhet, erfarenhet, briljans och utstrålning. Hon var också en av invigningstalarna på forumet se hennes tal: http://www.fria.nu/artikel/74803, som i sig lockade ca 15000 människor till Malmö under de fem höstdagarna. Berit Ås var också helt underbar med sin humor och värme.

Nu efter ärkebiskopens Interfaith Climate Summit i Uppsala med ekofeminism-seminarium i november står planer på nordisk föreläsningsturné på programmet, samt att få ihop pengar att täcka det underskott som ESF såklart genererade för oss privat...

(-Vad ekofeminism ÄR? -beställ boken från Cogito och läs.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar