söndag 11 februari 2007

ANTI -TREND, PRO-KLIMAT

Nu befinner jag mig i ett fullständigt nytt och ovant läge i livet:
har alltid betraktat mig själv som anti- trendmänniska och mer så ju äldre jag blivit.
- men nu vill jag faktiskt att alla skall haka på något som är en trend / som riskerar betraktas som en trend / som gärna får vara mer än en trend.
Något som jag själv haft i högsta prioritets-klass i sådär en sju-åtta år och känt mig vara hur otrendig med som helst med. Till och med off.
(Vanligen brukar intervallet vara 10 år innan de mentala poletterna ramlar ner hos dem jag försöker frälsa).
- Men nu står det ju faktiskt KLIMAT på varenda tidningssida, i varje nyhetssnutt, i varje bilaga och på snart sagt var affisch.

YIPPPEEEEEEE!! Ä n t l i g e n.

Jag struntar i om det blir ytligt här och där, jag bryr mig inte riktigt om, om en del krafter kanske suger det göttaste av karamellen, och sen spottar ut den med pappret kvar.
JU FLER SOM LÄR SIG UTTALA ORDET KLIMATPROBLEM JUST NU, JU BÄTTRE!!.

Visst finns det en solklart en risk för så kallad "repressiv tolerans", dvs att frågan assimileras och neutraliseras av kanske sådana som helst inte vill se riktiga livsstilsförändringar, sådana som inte orkar ta till sig hur landet ligger eller sådana som till och med tjänar på att ingen gör nå't åt det hela.
Men det viktiga just nu för oss alla och för jorden är detta genomslag.
I dess kölvatten kommer många fler att öka sina kunskaper, vidta åtgärder och god självsanering kommer att följa.
Det största hotet mot mänskligheten och biotopen Tellus KAN kanske avvärjas.

Men troligen tar detta minst åtta år till av min livstid, möjligen resten av livet också.
Jag tänker därför fortsätta noga välja vilken lampa som jag låter lysa, jag fortsätter gradvis ställa om husets värmesystem, min nästa bil skall också vara en miljöbil och jag flyger alltmer sällan. Jag letar som alltid upp de varor jag tror har minst klimatpåvekan och i tal och skrifter finns detta medskick fortsättningsvis ofta uttalat.

Och jag ställer snart frågan till kommunfullmäktige i Tomelilla igen, som för närvarande inte tänker göra varken kartläggning eller beredskapsplan för klimatsituationen här! (Vi får väl dock se vem som vinner till sist....)
Fick i lördags med mig (mp)-Skåne på att ta detta som storsatsningen under den kommande mandatperioden i majoritet.
Det var visserligen inte så svårt , för att den frågan varit miljöpartisernas hjärtesak så länge. Men just därför riskerar även de att glömma, ta saken för given eller hoppas att trenden skall göra att energiomställning och klimatbereskap går på av bara farten.

Nu måste vi alla på våra olika vis suga tag i denna "fart", detta momentum, denna trend.
Skriva, fråga, tjata, ändra, prioirtera upp klimatarbete och klimatkunskap!
På jobbet, hemma, i bekantskapskretsen, i föreningen, i politiken, i affärerna och affärslivet. - JUST DO IT!
Gör det trendigt, vänta inte på "nån annan", "de stora" eller på farsan. Sätt trenden själv.

Läs t ex länkarna jag lagt in nere till höger, om du vill ha mer fakta.
Eller min artikel i Östtimorkommitens nya nummer av MERDEKA, där jag tar upp om hur ö-riken drabbas värst.
Själv skall jag nu gå och planera studiecirkeln "MAT OCH KLIMAT" som vi gröna på Österlen ska köra om några veckor.)

1 kommentar:

  1. Att klimatfrågan är het visade sig inte minst av att den blev till ett chock-prefix på kvällstidningslöpet. "Regeringens MILJÖCHOCK" då deras plan mellanlandade på Skavsta...

    SvaraRadera