"Varje kultur
i mänsklighetens historia har haft sina seder och föreställningar runt döden. Många olika metoder och praktiker för hur man handskats med den döda kroppen
har förekommit under årtusendenas lopp. Tro och föreställning om livet och
tillvarons natur speglas på ett konkret och drastiskt sätt i just – döden!
Den växande
globala migrationen gör att många förut formfasta religiösa föreställningar
luckras upp och blandas. Människor i Sverige vill allt mer följa sin personliga
smak än vara bundna av traditionella och konventionella seder.
Kistbegravning
har varit det traditionella bruket i vårt land och förekommer oftast på
landsbygden. Det är en utrymmeskrävande metod där kroppen inte förmultnar, utan
ruttnar i sin kista på grund av bristande syretillgång på ett alltför stort
djup.
Begravningsplatserna
på och invid landets 3 200 kyrkogårdar fylls sakta upp och platsbrist råder på
vissa håll, särskilt på de stora städernas eftertraktade centralt placerade
äldre kulturkyrkogårdar.
Efter
1920-talet kom kremeringen, eldbegängelse, allt mer i bruk och det är mindre
utrymmeskrävande. Askan kan spridas på vissa ställen, men där skulle en större
valfrihet av plats fylla en funktion, eftersom den estetiska och miljömässiga
påverkan med att sprida aska för vinden eller över hav är minimal.
Jag menar
därför som ett första skäl, att människor idag bör erbjudas en långtgående
valfrihet i valet av begravningsmetodik och ritualer.
Kremering är
emellertid mycket problematisk ut ur miljösynpunkt. Stora mängder kvicksilver,
dioxin och andra miljögifter sprids i krematoriernas rök, även då filter
installerats. ”Balsamering” är också ett problematiskt steg innan kremeringen.
Det är en förskönande omskrivning för att den döda kroppen fylls med formalin
för att någorlunda behålla formen fördröja förruttnelsen, under sin ibland
månadslånga väntan på att brännas. Särskilt i storstäder är köerna betydande
och balsameringen utbredd.
Ingen
myndighet tar idag ansvar för att denna i övrigt bannlysta kemikalie fasas ut
ur begravningshanteringen. Ospecificerad och icke bokförd fortsätter det
dödskallemärkta formalinet att flöda. Det finns således också av rena miljöskäl
anledning att bejaka bättre begravningsformer.
Ansvaret för
vad som sker i samband med död och begravningar har historiskt vilat på
religiösa auktoriteter. I vår sekulära tid och i vårt sekulariserade land är
det dock en anonym länsstyrelse som skall ansvara för begravningsväsendet. Hos
dem finns sällan utsedda opartiska handläggare eller fastslagna beslutsvägar.
Nuvarande
begravningslag tillkom då Svenska kyrkan var statskyrka. Den är nu otillräcklig
och föråldrad både till innehåll och i sin tillämpning.
I statens
hägn är det Socialdepartementet och delvis Skatteverket som
folkbokföringsmyndighet som för närvarande handskas med frågorna, men de gör
det på ett passivt sätt utan tillräcklig sak- eller branschkunskap, riktning
eller kraft.
Handfallenheten
är således stor i hela den svenska administrativa apparaten. I realiteten är
det dock kommersiella och ideologiskt aktörer, såsom Eldbegängelserörelsen,
Sveriges Kyrkogårds- och Krematorieförbund med sitt dotterbolag IGNIS, FONUS
och Sveriges Begravningsbyråers förbund som dominerar hela bilden. Deras
bransch-specifika bedömningar och behov sätter all praxis. När frågor rörande
begravningsväsendet avhandlas i statliga utredningar, samråd, i
kyrkogårdsförvaltningar eller i andra församlingar och beslutande organ i
Svenska kyrkan, är det dessutom nästan bara dessa som konsulteras och som man
delegerar ansvar till.
Som ett
alternativ till kistbegravning och kremering har dock ett kraftfullt
utvecklingsarbete och en handfast metodframtagning pågått under många år. En
stiftelse och ett företag har i över tio års tid arbetat uthålligt med att kunna
lansera en tidsenlig, modern, ekologisk och förbättrad jordbegravning. Det
kallas promession, från början omnämnd frystorkning.
Metoden går
ut på att den döda kroppen fryses ned till under minus 100 grader med hjälp av
flytande kväve. Vävnaderna faller då, med hjälp av en kort mekanisk vibration,
samman till ett organiskt stoft som frystorkas. Kvar blir 30 procent av
kroppsvikten. Det torra stoftet som före kistläggningen har renats från alla
fasta metaller gravsätts relativt ytligt, där tillgång på luft och ett aktivt
nedbrytarliv finns och mull kan bildas. Framförallt genom tillträde av syre och
levande nedbrytare - aerobt - i mullagret bryts kvarlevorna snabbt ned och
kommer att bli en gåva tillbaka till jorden istället för ett deponiproblem.
Till nytta i ett organiskt och helt naturligt kretslopp där inget förgås och
allt tas tillvara. Man kan bokstavligen bli en blommande buske efter sin död!
Metoden gör
det också fullt möjligt att säkert avlägsna de ibland farliga eller värdefulla
metaller som finns i tänder och kroppsimplantat och som vid framförallt
kremering kan orsaka miljöproblem.
De
församlingar som ursprungligen sagt sig vara positiva och velat införa
möjligheten till ekologisk begravning har i vissa fall övertygats av Sveriges
Kyrkogårds- och Krematorieförbund att det skulle vara rent olagligt. Få
fritidspolitiker genomskådar att detta rör sig om kommersiell lobbying på
kyrkogårdsförvaltningarna.
Promession
är inte förbjuden, men heller ännu inte uttryckligen tillåten fast begäran har
ältats, utretts och bollats runt på ett ovanligt valhänt sätt i utredningar,
dialoger och kyrkoråd.
2007
beställdes en utredning av promession av f.d. Hovrättspresident Carl Axel
Petri. Den kallades ett ”PM” och fick aldrig status som SOU, men där förordas
promession. Underlaget förelades i tur och ordning två kulturministrar, en
socialdemokratisk och en borgerlig, men båda valde att inte behandla frågan.
I den
senaste propositionen om Begravningslagen, 2011/12:51, valde regeringen att
bara kalla promession för ”andra begängelsemetoder”. Under utredningens tretton
månader tilläts anmärkningsvärt nog landets enda företrädare för metoden att
förklara modellen under enbart en timme. I övrigt företräddes begravningsbranschen
av krematorierörelsen och deras kontakter.
Regeringen
sa då att det inte går att säga om promession alls kan bli aktuell. Ett
tillstånd får meddelas ”endast om metoden är förenlig med kravet på en värdig
behandling av avlidna, samt även i övrigt framstår som lämplig ur bl.a. etiska,
miljömässiga och ekonomiska hänseenden”. Men ett ännu icke reglerat område är
ju inte detsamma som en olaglighet och promession får därmed ses som uppskjuten
på en obestämd framtid. Trots att den fyller alla dessa krav på hygien, etik,
ekonomi, miljöhänsyn, valfrihet och värdighet.
Slutligen
finns det också en nationell tillväxtaspekt på denna världsunika metod. Fler än
60 exportländer står på kö och vill se ett svenskt genombrott för att själva
kunna ta del av en helt unik och banbrytande metod. Konkurrerande idéer är
definitivt att vänta. Med en statsunderstödd svensk exportsatsning och för
svensk innovationsindustri skulle promession i vårt land helt enkelt få stora
konkurrensmässiga internationella försteg.
Jag vill
fråga statsrådet Stefan Attefall:
Vad avser
statsrådet göra för att påskynda och ge ett explicit klartecken till att
tillåta promession?
Vad avser
statsrådet göra för att sprida kunskapen om metoden?
Vad avser
statsrådet göra för att kommersiellt stödja produktframtagningen?
Vad avser
statsrådet göra för att länsstyrelser, departement m.fl. i sina konsultationer
och beredningar ska ge tillträde även till nuvarande och framtida ekologiska
begravningsformer?"
Hej.
SvaraRaderaMåste tyvärr säga att du har fel på ganska många punkter i det du skriver.
Det är bra om man kan utreda och tydligare slå fast vem som ska ha det övergripande ansvaret för begravningsfrågor i Sverige.
Här ligger vi långt efter de flesta övriga av europas länder. Vi bör även gå mot konfessionslösa huvudmän, så som det redan är i Stockholm och Tranås.
Att Svenska kyrkan är huvudman i övriga Sverige är en gammal kvarleva från förr.
Att människor i dag bör erbjudas en långtgående valfrihet är också rimligt. Det är därför vi i Stockholm haft en konfessionslös huvudman för begravningsändamål ända sedan 1863.
Men du har helt fel när du säger att gravplatserna i storstäderna har platsbrist. Vi återanvänder utgångna gravar, samt anlägger nu en ny större kyrkogård i Stockholm.
Hur en kistgrav påverkar omgivningen ur miljösynpunkt är enormt beroende av vad det är för slags mark som begravningsplatsen ligger på. De flesta (men inte alla) av våra begravningsplatser är anlagda på sandjord. Som bland annat har den egenheten att syre kommer åt att tränga ner djupt ner i marken. Ett bevis för detta är till exempel att våra vattenledningar på skogskyrkogården - ända ner på fem meters djup, dvs djupare än någon grav vi anlagt - rostar.
Jag menar även att kremering - i en kista av björk utan andra konstigheter - är en mycket miljövänlig metod - med hänsyn tagen inte bara till utsläpp utan även inräknat energiåtgång.
Förutom för kvicksilver (amalgan) så är heller inte de aktuella metallerna något problem i processen. De följer med ut i askan.
Däremot är det ett problem - som behöver utredas - vad vi egentligen ska göra med dessa - oftast värdefulla - metaller. Dagens lagstiftning föreskriver att det som inte får plats i urnan ska grävas ner på anonym plats på begravningsplatsen.
Någon form av återvinning här vore absolut rimligt. Formalinanvändningen i branschen är ett problem men mest ur arbetsmiljösynpunkt. Köerna beror till stor del på sjukhusens saktfärdighet att utföra de obduktioner samt påföljande återställande de ska göra.
Rörande promession så är vi mycket tveksamma till metoden som sådan. Främst därför att den energi som måste tillföras det flytande kvävet för att detta ska hålla sig kvar i rätt temperatur, trots upprepande införande av varmare kroppar, är avsevärd. Det är även ifrågasatt om en kropp som är nedkyld till de temperaturer det handlar om verkligen reagerar med att smulas sönder vid vibration. Slutligen är det inte klarlagt hur det evetuella stoftet ska skiktas mellan organiska och metalliska partiklar. Vi menar även att metoden med nu gällande lagstiftning för närvarande inte är tillåten
Du är välkommen att kontakta mig för att diskutera dessa viktiga frågor vidare. Vi kan även ordna ett studiebesök på något av våra krematorier.
Med vänlig hälsning
Mats Lindqvist, miljösamordnare på Stockholms kyrkogårdsförvaltning, samt ledamot av Miljö och hälsoskyddsnämnden i Stockholm, för Miljöpartiet de Gröna
mats.lindqvist@mp.se
0768844215
http://www.sydsvenskan.se/lund/forskare-riktar-kritik-mot-metoden-1/
SvaraRaderaHmmm- intressant inlägg! JAg nappar på erbjudan att komma. Kontakta riksdagen så bokar vi tid!
SvaraRadera