onsdag 18 augusti 2010

If there is a will - there is a way!

I måndags var det sol och brant och i tisdags var det blött och platt. Men min inriktning att få cykla rejält och att strössla gröna smulor över det nordöstra landskapet är bergfast - så jag trampar på!

Från Ängelholm var det duggregn och ett trivsamt orienterande längs småvägar på bonn'landet. Att komma in i Åstorp är inte det rakaste spåret, om man inte trängs med långtradarna på det raka spåret.

Desto mer av lugnt o vacker landsbygd. Jag upphör visst ALDRIG att förvånas hur man medvetet väljer att INTE bo så...

Men samtidigt vet jag att mikrolivet i den feta skånska myllan gradvis tynar bort under stora konstgödselgivor. Ekologiskt odlad jord har väsentligt högre mullhalt och påtagligt fler kryp och nedbrytare som omvandlar materien till livgivande mull.
Att odla är ju inte att tvinga upp plantor eller säd, utan att ödmjukt ta emot en eventuell belöning för att man vårdat jorden...

Väl inne i lilla Åstorp blev det fika på Café Continentall . Igen. Dock inte samma fik som i Båstad, trots namnet.

Sedan kom de Gröna Pantrarna från Helsingborg; Kjell J. och Bengt W. och smällde upp torgtält, broschyrställ och bord.
Jag och Melker R. från den splitt nya avdelningen fick säkert tala med och möta sextio Åstorpsbor och dela ut material.
Inte en enda var det minsta otrevlig eller avvisande och vi stretade på i duggregn och sol i nästan två timmar.

Mitt på torget skall ett nytt polishus i det större formatet snart trona. Det äter upp grönskan och blockerar samlingsplatsen som torget utgör, men byggbolaget får en fin affär.
- Vilka signaler vill man egentligen ge som kommun? Ordning med tvång, eller ordning tack vare trivsel och samhörighet?
En grön röst i kommunpolitiken där behövs!

Cyklingen från Åstorp till Klippan på eftermiddagen inramades av rejält regn, men också klart bra cykelbanor! De Gröna pantrarna hade mina väskor i bilen tillsammans med torgmötesprylarna, så jag trampade ändå glad och blöt in till Klippan.

Gästis är ett toppenbra hotell med ypperlig service: vänligt bemötande, bra pris, torktumlare och plats i källaren för tältet.
(MP)-möte på kvällen där valmanifestet spikades inför pressträffen idag onsdag. Duktigt jobbat av Jörgen B, Roger S, Kristin G. och Cecilia Ö.

Återkommer med bilder i natt när jag får pli på min blue tooth.

1 kommentar:

  1. Låter jätte härligt! Kämpa på, håller tummarna för lite mer sol. Kram

    SvaraRadera