lördag 22 maj 2010

Klimatet i Hargeissa

ar ett av de torraste i varlden. Och strax skall jag ha en dragning for parlamentsfolket om Klimatarbete o.h.t och om oforutsagbarheten i nederborden framover. Idag faar manniskorna har i denna lilla okenstad betala for sitt dagliga vatten! Smaa aasnekarror kor runt i stan med en liten tank fastspand till hushaallen. Litet som glassbilen hemma, bara saa mycket mer livsnodvandigt.

Forutom det positiva med alla fjarilar (som jag skrev om i forra bloggen) ar det enormt skont att veta att kriminalitet och vaald mellan medborgarna har ar helt okanda storheter. Det manskliga klimatet at det inget fel paa alls! Igaar paa marknanden gick jag t ex tryggt mellan de myllrande, brokiga och ytterst tata staanden med min lilla lattoppnade ryggsack paa ryggen. Det kanman inte i MAlmo... Man stjal helt enkelt inte av varandra har. Paa hotellet behover jag nastan inte ens laasa om mitt rum.

Att vi trots det alltid har bevapnad vakt i bilen beror paa att hog-rankade "vitingar" som vi i AWEPA, ar potentiella kidnappningsoffer eller utpressingsobjekt for politisk terrorism med helt andra motiv an att sko sig sjalv...

Det galler att veta vem som ar "fiende" och vad som ar rella hot - vattenbrist eller terrorister

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar