torsdag 17 december 2009

Tillit och tävlan...

Så håller då kollapsen på att bli ett faktum.
Det Stora Avgörande Avtalet blir nog inte av.
SÅ mycket uppladdning, förväntan och mobilisering av så många har jag inte upplevt under mina 54 år på jorden.

Och så bedrövligt behövligt!!
Jag menar att det bara är en fråga om okunskap eller förträngning att inte inse brådskan och allvaret med klimatförändringarna.

Förträngningen kan ha många neurotiska orsaker. Jag fick ibland kritik under politik-tiden för att jag 'psykologiserade' för mycket. Men ledare och förhandlare som har som grundinställning i livet att vinsten är att SLIPPA UNDAN så mycket som möjligt, opererar på en fördummad eller infantil nivå. Som barn som beter sig som om det handlar om någon sorts tävling.
Och som ryggmärgsreflexmässigt bara misstror andras intentioner
Inte om en kollektiv nödsituation.

Rädda och omogna människor tror att allt går ut på att vinna ÖVER någon annan - en mentalitet som är fullständigt malplacerad i en globalt kollektivt nödläge som detta.

Nästa chans i Mexico är redan ett år för sent. Ett år till av smältande glaciärer och stigande havsnivåer. Av avtagande permafrost och utpysande metan...

Byt ledare! Byt till mogna, kloka, realitetsanpassade förhandlare!
Låt hela världen byta bort den improduktiva "vinna-över"-mentaliteten och utgå från att andras behov går att matcha mot ens egna behov. Att det i detta fall t o m handlar om helt och hållet sammanfallande behov. Överlevnad för alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar