söndag 3 februari 2008

Hi tec

Världen rullar på, i stort och i smått.
I FN har det t ex äntligen tagits en resolution om Rätten till Mat. ALLA länder skrev på! med ett pinsamt undantag - USA... (Skönt att veta var man har folk.)

Här i lilla Andrarum har Alvin haft en riktg farmors-helg och jag tänkte rapportera vad som hänt inom spädbarnsfacket sedan mina var små för ca 25 år sedan.
Jo, bäbisteknologin har rullat på! Alvins och svenska barns rätt till mat har väl varit säkrad ungefär sedan dess, men nu finns en oändligt större mängd prylar för bäbisar, än vad vi primitiva satar hade på 80-talet. En bärstol var högsta innovation då, om man inte hade införskaffat en Skogsnäslädersäck att bära barnet i. Lånade skraltiga barnvagnskärror, som ärvdes i tio led. Jo, jo. Det var annat virke förr.

Alvin, 3 månader, har:
trehjulig racerbarnvag,
sitt-"balja" för bordplacering,
konformad badbalja för sittbadade (innan man kan sitta helt själv),
bärsele,
bärsjal,
säng o vagga,
övervakningsapparatur,
nappflasvärmare,
bilbarnstol,
golvgungstol,
babygym,
flera skötbord,
skötväska.
Snart kommer sulky och hoppgunga att fästa i dörrkarm.

Alltsammans dessutom försett med spärrar, hakar, spännen, finesser,reglerband, inställningar, krokar, justeringsinrättningar, vinklar och PRYTTEL - så jag nästan går vilse.

Iförmiddags t ex, höll grabben precis på att somna och jag med, efter morgonens körsång. Så när han hängde och blinkade på min mage i den fina selen, tänkte jag lugnt välta ner oss båda på storsängen och ta liten tuppis. Men alla hakar o spännen på selen krånglade och djävlades, så innan jag slitit loss alltsammans var han stenvaken och illskrek istället. Suck för teknologin.

Tur att han själv alltid är så alert, söt, stark och ser så himla klok ut!

Och blott TÄNK om världens alla barn hade det som han med mat, pryttelteknologi, kärlek och fungerande nätverk.
I pray.

1 kommentar:

  1. Hej Lotta!

    Ja, vad ska man säga... hmmm... hmmm. Måste nog återkomma med svar på detta intressanta inlägg i min egen blogg :-) Hade ändå tänkt ta upp det själv. Så håll ut några dagar så ska du få mina funderingar kring detta tema...

    Tack för i helgen!

    KRam L

    SvaraRadera