måndag 19 oktober 2009

Lurigt med svininfluensan

Jag har mycket svårt att få en bra grundkänsla för detta med vaccinationskampanjen.
För vems skull skall den egentligen genomföras? Cui bono?

Jag tror redan jag har har haft en släng av nån sorts influensa med frossa och lätt feber omväxlande under några veckors tid under hösten- kan det vara baconfebern eller vanligt höstburr? Troligen är jag gammal nog att vara nästan-immun och jag tillhör ju inga riskgrupper. Jag förorsakade som egenföretagare blott ett ringa produktionsbortfall och de jag mött och smittat kunde lika gärna smittats av någon annan på tåget. Barnbarnen är som brukligt är, rätt ofta dagissnoriga med hosta, men inte bortom varken hjälp eller rimlighet.
Hur var det förresten med vaccinets biverkningar och kvicksilverinnehåll?

Och viktigast: I ingen av de bulletiner jag tagit del av i stormedia har något distinkt särskiljande särdrag för detta virus till skillnad från alla andra säsongers varianter förklarats för mig! Det har väl alltid kommit upp nya virus varje säsong, eller hur??

Sammanfattningsvis:
- JAG har inte lidit särskild skada.
- MAKEN lidit i samma lilla omfattning som jag.
- OMGIVNINGEN lidit vad jag märker varken mer eller minde än annars
Jag har i själva verket inte ens själv träffat NÅGON som verkligen haft pandemin i fråga, sedan det började ylas om den i media i somras! En pandemi borde väl drabba så mång a att det vekigen märks? Jag träffar mycket, folk, kan jag säga.

- Regeringen och Maria Larsson däremot, har besvärat hummat och stammat, smittskyddsexperter förtvivlat försökt mobilisera skräck och diciplinering, socialstyrelser och WHO folk varnat och varnat för lidande död och produktionsbortfall...
Landsting och vårdcentraler svettats och fått massor av extrajobb.

Då läser man slutligen i Dagens Samhälle igår att Sverige är bundet av ett avtal med läkemedelsföretaget Glaxo, som utlöses så snart WHO klassificerat spektaklet till en "pandemi" för dubbla och svin (:-))) dyra doser. Som dessutom allt färre nu efterfrågar.

Så svaret är att åtminstone Glaxo och den kollektiva Rädslan tjänar på detta.

Detta är en klart skruvad pandemi..

3 kommentarer:

  1. Kloka tankar Lotta! Instämmer. Bristen på uppenbart upplevt hot, brist på grundläggande jämfördelse med andra epidemier, rykten om stora vinster för läkemedelsbolag, rykten om hälsorisker med själva vaccinet, gör att man minst sagt blir misstänksam...

    SvaraRadera
  2. Folk dör i svininfluensan.
    Den drabbar yngre i större omfattning än någon annan influensa tidigare gjort.
    Den bygger på en helt ny stam och liknar inte någon tidigare influensa. Därmed har kroppen inget inbyggt skydd mot den.
    Att GSK tjänar pengar på detta är väl inte tillräckligt konspiratoriska argument?

    SvaraRadera
  3. Folk har alltid dött i influensor... Konspiration eller inte; jag har gått igenom den med livet i behåll och slipper därmed vaccinera mig. Vare sig jag därmed är solidarisk eller inte. Lurigt är det och sista ordet i detta lär inte vara sagt på länge än!

    SvaraRadera